LETECKÉ NEŠŤASTIA

Autor: Monika Haluškova | 23.3.2016 o 5:32 | (upravené 23.3.2016 o 9:53) Karma článku: 2,15 | Prečítané:  117x

Kto sa chce zbaviť strachu z lietania,môže komukolvek položiť otázku: Poznali ste niekoho,kto prežil takéto nešťastie, jeho opisané pocity,a či strach zmyzol,alebo stále pretrváva?

Štatisticky vyčíslená bezpečnosť leteckej dopravy vyzerá veľmi dobre. Podľa nej musí byť lietadlo vo vzduchu nepretržite 24 hodín denne počas 12 - stich rokov, aby v súvislosti s jeho prevádzkou došlo k usmrteniu jednej osoby. Takouto bilanciou sa nemôže pochváliť žiadny iný druh masovo využívanej dopravy. Letecké nešťastia však napriek tomu strašia milióny cestujúcich, preto, lebo o každom z nich sa dozvie v podstate celý svet.

Šešťdesiate roky poznačené terorizmom

Prvé lietadlá zo začiatku storočia sa vyznačovali veľkou poruchovosťou a nízkou bezpečnosťou ,na palube civilného lietadla zahynuli prví pasažieri už krátko po zavedení prvých komerčných letov. Aj počas nasledujúcich desaťročí dochádzalo k mnohým nehodám, no väčšina z nich zároveň pomáhala posúvať bezpečnosť letectva o krok vpred.Začali sa objavovať celkom nezmyselné letecké nešťastia, zapríčinené teroristickými útokmi a únosmi. Na dlhé roky sa stali najväčšou hrozbou bezpečného lietania. Letiská na ne neboli pripravené, chýbali im zodpovedajúce zariadenia na kontrolu cestujúcich a ich batožiny. Dnes je už väčšina letísk vybavená detektormi, ktoré odhalia aj drôt tenší ako ľudský vlas.

Bombové atentáty i únosy sa vďaka prísnym bezpečnosným opatreniam znížili na minimum No pracovníci letiskovej ochrany sa nestačia čudovať, na čo cestujúci v príručnej batožine potrebujú dýky, pištole alebo výbušniny. Nie sú to zriedkavé prípady - iba na viedenskom letisku zadržia priemerne 15 takýchto predmetov denne. Cestujúci by  však mali vedieť, že vopred nenahlásené zbrane môžu mať za následok okrem iného aj ich vylúčenie z prepravy... .

Sedemdesiate a osemdesiate roky

Sa niesli v znamení rýchleho rozvoja leteckých spoločností, často až prirýchleho. Bujnejúci trh im ponúkal šancu otvárať npvé linky. Neraz na to boli dobré aj staršie, dosluhujúce lietadlá. Stávalo sa, že stroj nestihol absolvovať predpísané kontroly alebo prehliadky sa zľahčili, ako sa to stalo pred haváriou lietadla American Airlines v Chicagu. Počas štartu sa mu odtrhol motor a lietadlo sa po polminúte letu zrútilo. Nehoda si vyžiadala 271 cestujúcich.

Po chybnej oprave chvosta na Boingu 747 japonskej spoločnosti JAL jednom z najviac vyťažených civilných lietadiel na svete, ho stroj počas letu stratil. Po polhodinovej dráme neovladatelné jumbo narazilo do kopca . V troskách zahynulo 52O cestujúcich.

Po celú sériu hrôzostrašných nehôd sa podpísali aj manažéri, usilujúci sa o znižovanie nákladov na technické kontroly lietadiel. Z jedného stroja sa za letu odtrhli kusy plášťa. Z iného celá strecha od predných dverí až po krídlo. Toto ťažko poškodené lietadlo havajskej spoločnosti Aloha akoby zázrakom dokázalo letieť ešte 12 minút a núdzovo pristáť. Okrem letušky, ktoré neprežila,ostatní ľudia na palube prežili.

Devädesiate roky ,

v ktorých sa po začiatočnom prudkom náraste cien leteniek rozpútal ešte tvrdší konkurenčný boj medzi leteckými spoločnosťami.Konkurencia neprestajne núti najmä letecké spoločnosti s dlhou tradíciou, aby sa usilovali ponúknuť lepší servis ako konkurenti. Renomované európske a svetové aerolínie, ktoré majú významný podiel zahraničných pasažierov, si uvedomujú ,že aj najmenšia nehoda by ich stála priazeň týchto prelietavých zákazníkov. Zavadzajú zložité výcvikové programy, osádky trávia celé mesiace na trenažéroch. Letušky musia ešte pred prvým nastúpením do lietadla zvládnuť požiar na palube, postarať sa o vážne chorých cestujúcich , naučiť sa evakuovať cestujúcich po núdzovom pristáti. Piloti liet&jú stovky hodín an malých lietadlách ,potom sa učia zvládnuť núdzové situácie na trenažéroch stimulujúcich let v ich budúcom type lietadlda, to všetko je doplnené stovkami hodín teórie. Až potom sa môžu usadiť do sedadla druhého pilota.Napríklad V British Airways v ňom musia lietať 15 rokov, aby sa mohli preškoliť na kapitána.No piloti robia viac chýb.

Čo je bezpečne a čo nie

Mnohí +udia sa obávajú zrážky počas letu za tmy.Ich obavy sú však zbytočné.Piloti lietajú predovšetkým podla prístrojov, napokon, výhľad z okna ešte žiadnej zrážke nezabránil.

O bezpečnosť letovej premávky sa preto starajú dispečeri. Tí by mali mať nielen výborné znalosti leteckých predpisov, meteorológie a dostatočnú prax, ale aj skvelý zrak , zreteľný hlas a dobrú angličtinu. Žiaľ naďalej existujú oblasti, kde je nedostatok dispečerov. Rôzne štáty sa s tým vyrovnali. USA nariadili, aby všetky lietadlá prelietavajúce ich vzdušným priestorom boli vybavenie protizrážkovým systémom , ktorý v prípade hroziacej zrážky varuje osádku a zároveň vypočíta zmenu letovej dráhy tak, aby neohrozil iné lietadlo.

Pokiaľ ide o technické chyby , výrobcovia sa snažia vychytať všetky muchy už počas vývoja lietadla. Konštruktéri ich stavajú tak, aby materiály vydržali desaťročia náročnej prevádzky. Prototypy potom nalietajú tisíce hodín v bežných podmienkach , v extrémnych mrazoch , s jedným motorom a v mnohých iných situáciách, s ktorými by sa lietadlo za bežnej prevádzky nemalo stretnúť.Kadý systém v prípade výpadku nhradí druhý, neraz aj tretí. nehody, ktoré sa napriek tomu stávaju z času na čas , nebývajú dôsledkom menšej poruchy,ale  celého sledu zlyhání, ktoré nakoniec neraz doplní zlyhanie osádky a prípadné usmrtenie.

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

SVET

Taliani hlasujú v referende o ústavnej reforme

Výsledok hlasovania rozhodne o budúcnosti premiéra Renziho.

SVET

Ukradnutú bránu z koncentračného tábora našli v Nórsku

Ukradli ju pred dvoma rokmi z Dachau.


Už ste čítali?